Wednesday, November 18, 2009

kek bingka ke kuih lembut???

hari demi hari aku mencuba, walaupun x secantek rupanya, namun miliki rasa yang boleh dibanggakan oleh lidah aku, itu la dia kek span yang aku baru cuba buat, haha... tengok sungguh meletihkan melihat kek yang naik, dan jatuh kembali...


cubaan pertamaku:
29.07.2009 amik resepi dr internet,
ntah mane silapnya... x seperti yg aku mimpikan hehe...


cubaan kedua pula:
masa kuar dr oven ceehhhh... menten je, pastu iiyookkk.. turun plak...

tapi alhamdulillah rasa dah ok hehe...
ni 18/11/2009 yg lalu..

yang ni ok sket la dr yg pertama dulu, ni aku amik dr fp org, x ingat sapa..

kali ke tiga tatau bila.... :D

*** org cerita kejayaan, aku cerita apa yang aku dpt la nmpknya...
nak test sorg kawannya resepi lak, jadi x aku buat...

4 biji telur, sedikit tepung gandum, sedikit gula, bhn perasa dan pewarna....
tungguuu...

*** tapi sedikit tu mcmaner eik???!!! x abis menurun lak td...





4 comments:

  1. Assalamualaikum..

    sory..smlm x sempat nak bagi detail. resepi yang bees gunakan ni kek tak berapa manis. bees suka yang camnih. mungkin kalo nak sedikit manis lagi boleh la tambah skit..

    adunan 1
    4 biji kuning telur
    16g gula castor -
    1 sudu teh essence vanilla
    -pukul kuning bersama gula castor sehingga sebati. kemudian masukkan essence

    adunan 2
    4 biji putih telur (saiz b pun ok)
    100 g castor sugar
    -putar putih dahulu dan bila nampak putih telur mula berkembang masukkan gula castor. Putar hingga ringgan dan bila diterbalikkan tak jatuh.

    -masukkan adunan 2 kedalam adunan 1. kaupbalikkan hingga sebati. masukkan tepung gandum (90g) kedalam adunan dan adun hingga sebati. boleh masukkan serbuk koko(40g)atau lebih juga boleh letak pewarna yang digemari.
    -tuang adunan kedalam loyang (jangan sesekali ketuk loyang untuk memadatkan adunan)
    -bakar didalam oven selama 30 minit 180darjah celcius.

    selamat mencuba

    ReplyDelete
  2. waaa.... sampai serula che bees.. hehe... lagipun smlm kalam-kabiut sket, maklumlah en tan dah tunggu... hehe... mekasih yer... leh di cuba ni...:)

    ReplyDelete
  3. rajin che as buat kek..bila nak htr ke png?

    ReplyDelete
  4. wahhh jauh tu... tunggu jadi peniaga kek la nmpknya... kalau dah jual, memane pun boleh di jual... hahaehhehahh... ada hati nih, nk jual menjual... :D

    ReplyDelete