Monday, November 16, 2009

buttercream

hi kawan2, teman2, konco2, member2, dan semualah... saper2 yang terbaca entry ni, ni aku nak kongsi sket.... ilmu 'sms' dari seorang kawan.. mengenai buttercream utk kek...

semua bahan aku cari di pekan aku saja, kalau korang x sama tempat ngan aku, aku xtaulah cara mana nak tolong... hehe...

apa yang aku guna macamnih lah...
ni sesuai utk 1 biji kek kot... hehe... (jawapan yg x konfiden dr aku..)

Bahan2 :
100g butter
100g shortening(kedai bahan2 kek-kt BP) /lemak sayuran (pasaraya wellward- Pt Raja) pun boleh..
100g gula halus (ikut nak manis mana)

campur semua bahan dan mixkan dengan kadar step2 kelajuan...

cubaan aku;
cara pertama : aku pernah cuba pukul dulu shortening tu sampai kembang pastu masukkn gula dgn butter, pukul lagi.
cara kedua : aku campur semua pastu pukul sampai nampak lembut...
hasilnya : Cara pertama yang nampak lagi elok hasilnya...



6 comments:

  1. as...besnya, bg resepi lg...bole di cuba ini...(doakan lah akak nie rajin membuatnya...dah lama tak pegang mesin jaet nie..rindu)

    ReplyDelete
  2. heheeh... akak, ok gak rajin jaet kite mesin pun xder, tp klu dh ader pun mcm x jaet gak... skrg ngh kuat tido... xtau la naper... kul 9je, mata dah berat mcm bw batu... hehe... 'pakwe' bising gak, tp ntahlah... ishh..ish...

    ReplyDelete
  3. kalau shortening tukar dgn krimwell lg sedap. krimwell blh beli kt bakery shop. nway, bakery yg u pegi kt BP kt mana ye? boleh tau x? :) thnx

    ReplyDelete
  4. ooo... ok gak tuh Miss Cupcake, nanti kite cuba jaya yer.. ;)
    bp kt Bukit Pasir... kedai tepi jln sebelah Kedai kek Bee Bee, dia ada signboard "menjual peralatan dan bahan untk kek dan pastry" kedai endlot... sebaris dgn kedai lampu hiasan Pandan, carila, kalau x jumpa boleh call kite, 013-7836210 (hasna) :)

    ReplyDelete
  5. Che as,
    thnx for the info!!!

    ;)

    ReplyDelete
  6. samer2... minggu ni kite pun nk singgah lg kedai tuh, saje melihat2... heheh...

    ReplyDelete