Friday, January 1, 2010

Cubaan Kek Keju

Assalamualaikum w.b.t

haha.. nak taip cheese cake mcm xder rupe cheese cake, so aku bubuhlah kek keju walhal same jer... mlm tadi aku dialirkan semangat utk mencuba mende nih, tapi byk betul cubaan yg aku lalui... ishh... macam2lah...

tengok je la hasilnya, bebila aku cite... kalau 'segan' aku x cite, jangan tanyer pulak kenapa yer... hehe...

ni cubaan aku,

eqk...



ni gambar asal dia,
hahaha...
naperlah begini rupernya.. tapi hsbn kata lagi sedap... bolehlah... layannnnzz...




** nampaknya kena 'berguru' juga la aku nih...

C&P dr chef slan.. dan aku betulkan ikut cara aku hehe...
Bahan-bahannya..
250gm krim cis -(philadelphia kt WSC rm10.60, kt bp rata rm11.??) mahel ma..
50gm @ 2 sudu besar buttercup
80gm @ 4 sudu besar gula halus
3 biji telur - asingkan putih ngan kuning
1 bekas yogert perasa biasa
2 sudu jus limau - ganti ngan 3 ke 4 titik esen vanilla
40gm tepung roti - tukar tepung gandum
tambah : 1sk soda bikabonat
1sk baking powder

Cara-cara :
Pukul krim cis ngan mentega sampai kembang,
masukkan 2 sudu besar gula halus dan pukul lagi.
Masukkan kuning telur sebiji demi sebiji.
Pastu masukkan pulak yogert dan esen vanilla.
Masukkan pulak tepung (gandum+soda&baking) dan kasi pukul lagi...
Manakala putih telur tadi campur ngan 2 sudu besar gula halus dan pukul sampai jadi kembang - terbalikkan tak jatuh...
Masukkan putih telur ke dalam adunan tadi, kacau sebati...guna senduk je kuapbalik
Sementara tu jangan lupa panaskan oven dlm. 5 minit.
Masukkan adunan tadi ke dalam loyang untuk dibakar.
Bawah loyang tu jangan lupa letak air macam resepi yang lepas tu..
(aku ikut cara chef slan tingkat bw kasi air, tingkat atas kasi bahan yg nak di bakar...

Untuk tapak kek aku guna biskut merry yang murah.
Hancurkan dan gaul ngan buttercup tekan-tekan dalam dulang sampai rata..
masukkan dalam esbox sekejap.
Bakar dalam oven dengan suhu 150 selama 45 minit... ok siap...
(ni ikut oven sendiri, biasa guna berapa? aku nya oven kena 170-175 40-45min)

lagi satu tinggi bekas yang kita gunakan juga mempengaruhi cepat atau lambat kek cis tu nak masak...

dah masak, leh bubuh jem blueberry kt WSC byk (wellward shop centrc) RM 2.60 guna sket je... manis... hehe... pastu masuk esbox, cantek potong bila dia sejuk... licin jek..

nih dah kes promote lah WSC nih...


chayokk..chayokk..

7 comments:

  1. as...nie jepenese(betul ker ejaan nie) cheese cake ek...mcm sedap la...

    ReplyDelete
  2. kak, sy tiru chef slan la nih... hehe... arituh dia buatkan? tgk blog dia..terus tepun.. minta kepastikan, skali balik cuba la... lama sungguh masaknya yer... oven x sama kut... eheh.. sy masak 1 1/2 jam. eqq...

    ReplyDelete
  3. rasa akak oven tak sama kot...rasanya sahlan masak tak sampai 1 jam....heheheh..lawak la as nie..tiru chef yg terover terer ek..

    ReplyDelete
  4. kak as...macam sedap jer.bgla resepi...tgk gak chef lan buat tp tak paham sangat.hehehe

    ReplyDelete
  5. akak dah edit sket post kt ataih tuh, leh la copy and cuba... jadi postla kt blog leh cuci mata... hehe...

    ReplyDelete
  6. tak sabar ni nak try buat...semoga Allah permudahkan urusan kite nak wat cheese cake ni...kalau jd kite tempek gambar kat blog kite plak...hehehe

    ReplyDelete
  7. hehe... okies, akak nak cuci mata lak nanti bila singgah blog nurintisya yer... ;)

    ReplyDelete